یادگیری pronounciation

آیا برای تلفظ برخی صداهای خاص در انگلیسی با مشکل رو به رو هستید؟ آیا فکر می کنید بهبود بخشیدن به نحوه تلفظ تان کاری است غیرممکن؟ خب در این مقاله می خواهم ۷ راهکار به شما نشان دهم که با استفاده از آنها می توانید به سرعت تلفظ خود را تقویت کنید.

 

۱- گوش های خود را به فیلمهای آموزش تلفظ در یوتیوب بسپارید.
در سایت یوتیوب کانالهای بسیاری وجود دارند که به آموزش تصحیح لهجه زبان انگلیسی می پردازند. 3 نمونه از این سایتها عبارتند از:

 

Dave Sconda (English Meeting)

English with Jennifer

Amy Walker

۲- هر روز به پادکستهای انگلیسی گوش کنید.
پادکستهای زیادی در زمینه آموزش تلفظ انگلیسی وجود دارند سه نمونه از وب سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:

 

 

American English Pronunciation

 

(در این سایت می توانید بیش از ۱۵۰ پادکست رایگان در زمینه آموزش تلفظ آمریکایی پیدا کنید.)

All Ears English Podcast

English Pronunciation Podcast

پادکستهای بومی زبان:

NPR Podcast Directory (National Public Radio: American)

BBC Podcast Directory (British Broadcasting Channel: British)

The Best Free Podcasts

۳- آهنگ کلام – به موسیقی هر کلمه دقت کنید.
شاید تا کنون توجه نکرده باشید که عوامل موسیقیایی یک زبان از مهمترین موارد در نحوه تلفظ عالی محسوب می شود. منظورمان این است که برای بهبود تلفظ خود باید به نحوه آهنگ کلام بومی زبانها توجه کنید. منظور از آهنگ کلام همان الگوی موسیقیایی یک زبان است. اگر قرار باشد یک زبان را زیر لب زمزمه کنید آهنگ آن زبان چگونه خواهد بود؟ دانستن این موضوع در فرایند یادگیری تلفظ بسیار مهم است.

 

pronunciation1

 

۴- تمرین – هر روز با صدای بلند یک مطلب انگلیسی بخوانید.
این روش برای کسانی مناسب است که به طور نسبی می توانند کلمات را صحیح تلفظ کنند. نتیجه این تمرین برای افرادی که واجد این شرط نیستند بر عکس خواهد بود. اگر تلفظ شما از استاندارد مناسبی برخوردار نیست توصیه می کنیم بیش از ۱۵ دقیقه تمرین بلند خواندن متنهای انگلیسی را انجام ندهید چرا که در غیر اینصورت تمرکز خود را از دست داده و دیگر متوجه اشتباهات خود نخواهید شد. شما می توانید با تمرینات کوچک و متمرکز، طی چند هفته تلفظ خود را تقویت کنید. یکی از این روشها این است که به یک متن صوتی گوش کنید، همزمان متن را خوانده و سعی کنید صدای گوینده را نیز تقلید کنید. برای کسب نتیجه بهتر می توانید صدای خود را ضبط کرده و با صدای گوینده فایل صوتی مقایسه کنید.

 

۵- خودآگاهی – صدای خود را حین صحبت کردن ضبط کنید.
صدای خود را حین خواندن یک متن ضبط کنید. در ابتدا شاید گوش کردن به صدای خودتان برایتان کمی ناخوشایند باشد اما به زودی به آن عادت خواهید کرد زیرا اغلب افراد از صدای خودشان راضی نیستند. همانگونه که قبلا نیز گفتیم تقلید کردن از صدای افراد انگلیسی زبان و ضبط صدای خودتان به همراه تقلید تا حد زیادی می تواند فرایند تلفظ شما را بهبود ببخشد. یکی از سایتهای معروف برای ضبط صدا، سایت Ship or Sheep است.

 

۶- تقلید – برای خود یک الگوی مناسب پیدا کنید.
الگوها دو گونه اند، الگوهای یادگیری زبان و الگوهای تلفظ. هر کدام از این الگوها می توانند شما را در بهتر تلفظ کردن کلمات  کمک کنند. الگوهای یادگیری زبان افرادی هستند که خوب صحبت می کنند و البته برای رسیدن به چنین جایگاهی بسیار تلاش کرده اند. این اشخاص می توانند معلم یا دوست شما باشند و می تواند به شما در رسیدن به جایگاهی مشابه جایگاه خود کمک کنند. الگوهای تقلید صدا، الگوهایی هستند که شما تمایل به تقلید از لهجه آنها دارد. بومی های انگلیسی زبان بهترین مثال هستند. وقتی یک فیلم را تماشا می کنید یکی از بازیگران فیلم را در نظر بگیرید که نوع صدا و نحوه صحبت کردن او به شما شباهت داشته باشد. اگر در این مورد چندان مطمئن نیستید می توانید از یک شخص برای معرفی چنین فردی کمک بگیرید. حتی می توانید بخشهایی از یک فیلم را به خاطر سپرده و نحوه صحبت کردن شخصیتهای فیلم را تقلید کنید.

Untitled-1

۷- تجربه – یک لهجه را مهندسی معکوس کنید.
برای این منظور باید نحوه فارسی صحبت کردن یک فرد انگلیسی زبان را تقلید و سپس ساختار اصواتی را که تلفظ می کند به انگلیسی بر گردانید. شاید خنده دار به نظر برسد اما اگر بتوانید شیوه فارسی صحبت کردن یک فرد انگلیسی زبان را عینا تقلید کنید این امر موجب فعال سازی برخی اصوات در دهان شما شده و در نتیجه شما می توانید همان اصوات را در زبان انگلیسی به کار بگیرید.

موارد فوق از جمله مهمترین یادگیری pronounciation  به شمار می روند. 

 منبع : https://drzaban.com

حرف زدن صحیح و روان به زبان انگلیسی

با صدای بلند صحبت کنید

مقالات مختلف را بلند بخوانید. روزنامه ،بلاگ یا مجلاتی که معمولاً مطالعه می‌کنید منابع محتوایی خوبی هستند که شما می توانید آن‌ها را بلند بخوانید. حتی ممکن است این محتوا زبان انگلیسی ،فیلم‌نامه شوی تلویزیونی محبوبت باشد. خلاصه ،هر چیزی که برایتان لذت‌بخش است را با صدای بلند بخوانید!

یک ایده‌ ی خوب دیگر این است که از گفتگوها، ارتباطات کاری و شغل خودتان شروع به ضبط پادکست ها یا ویدیوهای صوتی زبان انگلیسی روی گوشی همراه خود کنید یا وقتی در خانه تنها هستید ( یعنی موقع انجام کارهای روزانه یا هنگام دوش گرفتن) حتی می توانید با خودتان صحبت کنید.نیازی نیست جمله‌های پیچیده بسازید ،جمله‌های ساده و کوتاه و درست زبان انگلیسی خیلی اثربخش است.

آوازهای انگلیسی بخوانید

از عبارت‌هایی که شروع‌کننده جمله هستند مثل ” From my point of view ” یا ” Off the top of my head ” یک لیست فراهم کنید و از آن‌ها موقع شروع کردن صحبت با صدای بلند یا مکالمه انگلیسی استفاده کنید.

هر چه بیشتر حرف زدن زبان انگلیسی خودتان را بشنوید، دهانتان به جمله‌بندی کلمات زبان انگلیسی و ساختار زبان انگلیسی بیشتر عادت می‌کند. اصلاً نگران تلفظ انگلیسی‌ تان نباشید. بالاخره به مرور تلفظ شما بیشتر شبیه به تلفظ زبان انگلیسی‌ native می‌شود. حتی اگر احساس کردید که به طور واضح مطلبی را نمی‌فهمید یا اشتباه متوجه می‌شوید، مشکلی نیست، این روند عادی می باشد.

زبان انگلیسی

سایه برداری

سایه برداری تکنیکی است که شما به تک گویی‌ها ،کتاب‌های صوتی، نمایش های رادیویی، مکالمه‌های انگلیسی یا هر چیز دیگری از این قبیل گوش کرده و بعد به درستی تکرار می‌کنید. فقط مطمئناً مطلبی متناسب با سطح خود یا کمی دشوارتر از آن را انتخاب کنید. مهم این است که موضوعی نسبتاً آسان برای تمرین زبان انگلیسی داشته باشید.

بهترین روش بعدی برای بهتر کردن تلفظ صحیح مدل‌سازی از روی یک انگلیسی‌ زبان native است چرا که این امر به گوش شما کمک می‌کند تا چگونگی تلفظ کلمات ( همچنین ریتم و تن عباراتی که گفته می‌شود ) و چگونگی تبدیل حدس‌ها به کلمات انگلیسی را با دقت بشنوید. به چیزهای کوچکی مثل تعداد مکث‌ها و طول مکالمه با دقت توجه کنید چون می توانید از آنچه می‌شنوید تقلید کرده و سپس به درستی تکرارش کنید.

این نه تنها ماهیچه‌های دهان شما را در جهت روش درست ” آموزش” می‌دهد بلکه باعث می‌شود گوش شما به روش صحبت یک ” native speakers ” عادت داشته باشد. حرف زدن انگلیسی شما از طریق گوش دادن صحیح روان تر می‌شود.

بهتر کردن Listening

  1. بهتر شدن مهارت‌های شنیدن باعث بهتر شدن مهارت حرف زدن شما (اسپیکینگ) می‌شود. تا آنجا که می‌شود بسیاری از موضوعات زبان انگلیسی را گوش کنید، پادکست ها ( مثل ESL Aloud یا BBC’s ۶ Minute English) و به نوار آوازها ( شعرها را حفظ کنید ) و مکالمات روی YouTube گوش کنید.
  2. تماشای فیلم‌ها، مصاحبه‌ها،گفتگوهای کوتاه TED و سریال های تلویزیونی ( همیشه به زبان‌های native صحبت می‌کنند) بدون زیرنویس هم می‌تواند موثر باشد. در ابتدا، خیلی از کلمه‌ها به نظرتان نا آشنا می‌رسد و لهجه native افراد ممکن است کاملاً برایتان نامفهوم باشد.
  3. وابسته به نژادهای مختلف، لهجه‌های بسیار مختلفی وجود دارد. برای مثال لهجه‌ی آمریکایی ، انگلیسی ، تگزاسی ، نیویورکی یا استرالیایی باهم متفاوت‌اند. اگر متوجه یک  کلمه هم نشدی نگران نباشید و صبر کنید، اول لهجه مورد علاقه‌ اتان را انتخاب کنید و نسبت به انتخابتان ( American English یا British English ) یکی از آن‌ها استفاده کنید نه ترکیبی از آن ها را !

هر چقدر بیش تر گوش کنید، بیشتر می توانید لهجه‌های مختلف را بفهمید و حتی همزمان بیانات جدیدی را یاد بگیرید.

چند نکته مهم

  • سعی کنید آنچه را که از زبان انگلیسی می‌شنوید را صرفا ترجمه نکنید ؛صرفاً معنی آنچه گوش می‌دهید را درک کنید.
  • برای دستیابی به روش گوش دادن، چشم‌هایتان را ببندید و حس شنوایی‌اتان را تقویت کنید. صداها را درست شبیه آن می‌شنوید تکرار کنید. می توانید با کلمات کوچک شروع کنید و کم‌کم به عبارت‌ها برسید این تمرین اعتماد به نفست را هم بالا می‌برد.
  • مطلبی را گوش بدهید و سپس صحبت خودتان را در مورد آن مطلب را ضبط کن.

در این روش، با مقایسه کردن هر دو تلفظ نقطه‌ ضعف‌هایتان را نشان می‌دهد.

زبان انگلیسی

بهتر کردن مهارت‌های معرفی و سخنرانی

هر چند این روش مستقیماً به زبان مربوط نمی‌شود ولی باعث بهتر شدن مهارت‌های سخنرانی و صحبت کردنشما به زبان انگلیسی می‌شود.اگر بتوانید به طور واضح و موثر خود را به زبان انگلیسی معرفی کنی در واقع اعتمادبه‌ نفس لازم برای صحبت کردن زبان انگلیسی را به حرکت انداخته‌ای. ممکن است زبان انگلیسی را در سطح عالی بلد باشید اما بدون اعتمادبه‌نفس و توانایی حرف زدن آزادانه با دیگران، تمامی دانش شما به هدر خواهد رفت. همچنین هماهنگی مهارت‌های سخنرانی‌تان مطابق با انتظارات مخاطبانتان بالأخره از شما یک سخنور خوش‌سخن می‌سازد.

کارهایی که باعث بهتر شدن مهارت‌های سخنرانی می‌شود:

  • انرژی هیجان را به اشتیاق تبدیل کن

قبل از سخنرانی و معرفی با یک نفس عمیق اکسیژن را به مغزتان برسانید، کمی موسیقی گوش بدهید یا مقداری یوگا کنید.هر چیزی که باعث ریلکس شدن شما شده و فکرهای منفی و عصبانیت را از شما دور می‌کند را انجام دهید. اگر عصبانی و هیجان‌زده هستید، طبعاً سریع تر از حد نرمال انگلیسی صحبت می‌کنید که شاید موجب عدم درک مخاطبانتان شود.

  • به کار بردن روش‌های تجسم فکری مثبت

اگر بتوانیر موفقیت کاری که انجام می‌دهید را تجسم کنید، شانس موفقیت را نهایتاً دریافت می‌کند!

  • ترس را از خودت دور کن

هیچ کس به شما نمی‌خندد. در عوض آن‌ها متوجه می‌شوند که شما چقدر فشار روانی دارید.

  • لبخند

 در کنار نشان دادن اشتیاق و اعتماد به‌ نفس به جمعیت ،پژوهش‌ها نشان می‌دهند که لبخند تولید اندروفین را افزایش می‌دهد.

  • اجتناب از مکث

 وقتی شما میزبان یک وبینار یا سخنرانی هستید مکث‌ها اجتناب‌ناپذیرند. می توانید بجای پر کردن فضای مکث با صداهایی مثل “ermmm”, “uhhhh…” محیط را کندتر نمایید. در عوض از مکث‌ها برای تاکید بروی نکات کلیدی استفاده کنید. به این ترتیب گفتگوی شما محاوره‌ای تر خواهد شد. یا می توانید قبل از گفته خود در مورد چیزی نظری بدهید  (مثلاً ” این پرسش سختی است “).

  • به روش تلفظ خود توجه کنید

 حرف زدن به سبکی که برای مخاطب شما کاملاً قابل‌فهم باشد به افراد کمک می‌کند با آنچه می‌گویید بیشتر ارتباط گرفته و با شما بیشتر همفکری نمایند.

  • متوجه باشید که ممکن تمام پاسخ‌ها را ندانید

 اعتراف به اینکه در مورد مطلب مشخصی حتی چیز کمی نمی‌دانید باعث ضعف شما نمی‌شود؛ بلکه شما را پخته‌ تر کرده و باعث افزایش اعتبارتان می‌شود.

 

صحبت کردن با یک معلم Native

اگر کسی را می شناسید که زبان انگلیسی را روان صحبت می‌کند، از آن‌ها بخواهید به انگلیسی با شما حرف بزنند، بدین ترتیب می توانید مهارت‌های اسپیکینگ را تمرین کنید. اگر کسی ندارید که به شما کمک کند، می توانی دوستان انگلیسی‌ زبان پیدا کنید (مثلاً از طریق رسانه‌های اجتماعی) یا با افرادی که زبان انگلیسی یاد می‌گیرند به تبادل‌نظر بپردازید. علاوه بر این ، اگر می‌خواهید انگلیسی را مانند یک انگلیسی‌ زبان Native صحبت کنید ، اطرافتان را با انگلیسی‌ زبان‌ها احاطه کنید. داشتن دوستان زبانی هم در بالا رفتن اعتماد به‌ نفس موثر است، اگر چه مهم است که مهارت‌های دوست زبانی شما از شما بهتر باشد.

چند نکته‌ی کاربردی دیگر:

  1. وقتی نیاز به زمان بیشتر برای فکر کردن داشتید از عباراتی همچون  (” I suppose” …,” I guess”…) برای خود استفاده کنید تا فکر کنید چطور چالش را در آن زمان توضیح دهید یا از کلمات و عبارت‌های دیگری که می دانید استفاده کنید.
  2. به خودتان زیاد فشار وارد نکنید و سخت نگیرید. اجازه دهید ذهنتتن جریان داشته باشد.
  3. سعی کنید سرعت حرف زدنتان (اسپیکنگ) را بدون فشار بروی خودتان بالا ببریید ، و تا آنجا که ممکن است یک روند بی مکث و بدون سردرگمی را داشته باشیید.
  4. در ابتدا به آسان‌ترین قسمت پرسش ، پاسخ دهید. برای مثال، اگر از شما پرسیدند ” چگونه و کی این توله سگ قشنگ را پیدا کردی؟” با آسان‌ترین قسمت پرسش شروع کنید (” کی ” یا ” چطور”) و لزوماً ترتیبش مهم نیست. بعداً جزییات بیشتری ارائه دهید.
  5. به طور معلوم پایان صحبت را مشخص کنید چه با کمک تماس چشم ، زبان بدن یا استفاده از عبارت‌های سوالی (tag questions) مثل (“…isn’t it?).

زبان انگلیسی

اگر با مشکلات مواجه شدید

شاید در مسیر حرف زدن صحیح و روان به زبان انگلیسی با مشکل مواجه شوید، که واقعاً باعث شود شما از منطقه‌ی امن و راحت خارج‌شده و پتانسیل واقعی‌اتان را بیابید. وقتی که فکر می‌کنید تمرینات موثر نبوده و بیهوده هستند. خیلی زود با مشکل مواجه می‌شوید و متوجه می‌شوید که در واقع صحبت کردن به زبان انگلیسی وارد مرحله جدیدی شده است.

به یاد داشته باشید که اشتباهات هم قسمتی از فرآیند یادگیری و شاید مهم‌ترین آن هستند. هدف شما کاملاً مشخص است. می‌دانید که می‌خواهید به کجا بروید. بنابراین اجازه ندهید هیچ‌چیز بین شما و دستیابی به رویاهایتان قرار بگیرد. در طول مسیر با افرادی برخورد می‌کنید که می‌خواهند و آماده‌اند که به شما کمک کنند؛به تو ثابت کنند که تو می توانی به هدفتان برسید !

منبع : https://oteacher.org

گسترده کردن دایره لغات و واژگان انگلیسی

اولین توصیه ای که میتوان به یک زبان آموز کرد ، آن است که از هر فرصت برای آموختن لغات و اصطلاحات جدید و نیز تکرار آموخته ها استفاده کند.زمانهایی که عملاً تلف شده محسوب می شوند ، بهترین فرصتها برای تکرار آموخته ها هستند . مثل زمانهایی که در ترافیک و یا ایستگاه اتوبوس تلف می شوند . یا زمانی که منتظر یک دوست هستید تا سر قرار حاضر شود و یا زمانی که در مطب پزشک منتظر هستید و ….به این منظور خوب است که همیشه خلاصه نکات جدیدی را که آموخته اید همراه داشته باشید .مثل خلاصه نکات گرامری ، لغاتی که بیشتر فراموش می شوند و یا لغاتی که املای آنها به نظرتان مشکل می‌آید ، حروف ربط و اضافه و کاربرد آنها و یا افعال بی قاعده و بطور کلی مطالبی که فکر می کنید امکان فراموشی آنها بیشتر است.

 البته چنین خلاصه ها و فهرست‌هایی باید تا حد امکان کوتاه باشند.تکرار مطالب مشابه و حفظ کردن آنها از روی فهرست های طولانی ، موجب تداخل بیشتر آنها می شود .یک بخش مهم در یادگیری زبان خارجی ، بخاطر سپردن لغات ، تلفظ و نحوه کاربرد آنهاست . به هنگام برخورد با یک لغت جدید در یک متن یا یک گفتگو ، بهترین کار آن است که ابتدا سعی کنید معنی لغت را حدس بزنید.این کار را با توجه به مفهوم جمله و جملات قبل و بعد از آن انجام دهید. چنانچه مشغول مطالعه‌ی یک متن هستید ،ابتدا یک بار تمام متن را تا انتها بخوانید تا مفهوم و منظور اصلی متن را دریابید، سپس به سراغ لغاتی بروید که معنی آنها را نمیدانید. دریافتن مفهوم اصلی متن ، به حدس زدن معانی لغات کمک میکند.

همچنین چنانچه مشغول شنیدن یک گفتگو هستید بر روی لغاتی که معنی آنها را نمیدانید مکث نکنید و متمرکز نشوید .سعی کنید تا انتهای صحبت را بشنوید و بعد در مورد لغات جدید فکر کنید .پس از آنکه معنی لغات جدید را حدس زدید ، به فرهنگ لغات مراجعه کنید و صحیح بودن حدس خود را کنترل کنید.خواهید دید که در بسیاری از موارد حدسهای شما صحیح هستند و یا به مفهوم صحیح لغت بسیار نزدیکند.

چنانچه مطلبی که میخوانید و یا میشنوید لغات ناآشنای بسیاری دارد، جستجو در فرهنگ لغات برای یافتن معنی تک تک آنها کار مشکل و خسته کننده ای بوده و شما را از یادگیری بیزار میکند .بنابراین از بین این لغات جدید ، تعدادی از مهم ترین آنها را که به نظر میرسد نقش بیشتری در انتقال مفهوم مطلب به عهده دارند انتخاب نمائید و بدنبال فهمیدن و بخاطر سپردن معنای همان تعداد باشید .بتدریج که دامنه لغات شما وسیعتر میشود ، از تعداد لغات ناآشنایی که با آنها برخورد میکنید ، کاسته میشود . به این نکته بسیار پراهمیت توجه داشته باشید که شما نیازی ندارید تا همه لغات موجود در یک زبان را بخاطر بسپارید. بنابراین در برخورد با واژه های یک زبان میتوانید آنها را به سه گروه تقسیم کنید.گروه اول واژه هایی هستند که نیازی به بخاطر سپردن آنها ندارید ، زیرا واژه های کم کاربردی هستند .گروه دیگر واژه هایی هستند که نیاز دارید به هنگام شنیدن و یا خواندن یک متن معنی آنها را بفهمید و گروه آخر واژه هایی که نیاز دارید خودتان از آنها استفاده کنید.البته واضح است که واژه های گروه سوم ، واژه هایی هستند که لازم است وقت بیشتری برای آنها صرف کنید.با لغات جدیدی که می آموزید جمله بسازید هیچگاه سعی نکنید یک لغت را به تنهایی بیاموزید، بلکه حتما آن را در یک جمله یا عبارت جای دهید و بعد از آن عبارت را به خاطر بسپارید . این کار را همانطوری انجام دهید که یک دانش آموز سالهای اول دبیرستان با لغات جدیدی که می آموزد انجام میدهد . برای پایداری هر چه بیشتر لغات در ذهن ، از آنها استفاده کنید.از لغاتی که آموخته اید برای نامیدن اشیاء و توصیف افراد محیط و احساسات خود استفاده کنید، این کار حتی اگر به شکلی ناقص و دست و پاشکسته هم انجام شود ، مفید خواهد بود. تمرین با واژه ها را در فرصت انجام دهید . وقتی مشغول انجام کارهای روزانه خود هستید ، هنگامی که خیاطی یا آشپزی می کنید و یا مشغول اطو کردن لباس هایتان هستید و … هر چقدر که می توانید و فرصت دارید متنها و کتابهایی را که به آن زبان وجود دارند و در اختیار دارید مطالعه کنید و در حین مطالعه به مفاهیم و کاربردهای متفاوت واژه های مختلف توجه کنید.

هر چقدر که میتوانید مطالعه کنید ، حتی اگر آنچه را که میخوانید به خوبی نفهمید باز هم چنین مطالعه ای ، شما را با واژه های بیشتری آشنا میکند و بار دیگر که در متنی دیگر با آن واژه برخورد کنید بهتر به معنای آن پی میبرید .میدانید که در هر زبانی با استفاده از پیشوندها ، پسوندهای مختلف و با بکار بردن ریشه های مختلف کلمات زیادی ساخته میشود. به عنوان مثال اگر شما بدانید که پشوندهای er و or در زبان انگلیسی علامت فاعلی هستند آنگاه به راحتی می توانید دریابید که worker به معنی کارگر و teacher به معنی آموزگار میباشد. حفظ کردن کلمات از فهرست لغات ، اگر چه گاهی اوقات ضروری به نظر میرسد ، ولی بهتر است که تا حد امکان کمتر انجام شود چون مشکلترین و در عین حال کم فایده ترین روش برای به خاطر سپردن لغات همین روش است .در چنین مواردی به جای حفظ لغات از یک فهرست آنها را گروه بندی کنید . این گروه بندی میتواند مختلف با توجه به معنای کلمات ، ساختار گرامری و یا ریشه های مشترک آنها انجام گیرد . یک فرهنگ لغات مناسب برای خود تهیه کنید . یک فرهنگ لغات مناسب ، اطلاعاتی بسیار بیشتر از معنی لغت را در اختیار زبان آموز قرار میدهد. اطلاعاتی مانند : ۱٫ متضاد ها و مترادفهای هر لغت و تفاوت کاربرد آنها. ۲٫ نحوه تلفظ لغات ۳٫ کاربرد لغات مختلف در مورد اشیاء یا محلها ۴٫ مشخص کردن نقش لغت در جمله مثلا اسم – صفت – قید – فعل و … ۵٫ کاربرد خاص لغت برای جنس مذکر یا مونث ۶٫ قابل شمارش یا غیر قابل شمارش بودن اسم . ۷٫ حالت جمع لغاتی که جمع بستن آنها بی قاعده است مانند : child – children. 8- لازم یا متعدی بودن فعل ۹٫ قسمت سوم افعال بی قاعده ۱۰٫ آشنایی با املای صحیح لغات و اطلاعاتی مشابه اینها که برای زبان آموز می تواند بسیار مفید باشد.

استفاده از فرهنگهای یک زبانه (انگلیسی به انگلیسی) ممکن است برای یک زبان آموز مبتدی مشکل ، خسته کننده و وقت گیر باشد .با این وجود این مشکلات بعد از مدتی که زبان آموز بیشتر به فرهنگ لغات خود آشنا شد ، کمتر میشود . به خاطرسپاری لغات ، بخش عمده ای از یادگیری یک زبان را تشکیل میدهد . حتی در امتحانی مانند آزمون کنکور هم بیش از ۵۰% سوالات زبان به دامنه لغاتی که داوطلب در ذهن دارد مربوط میشود.

بنابراین یک زبان آموز ابتدا باید دامنه لغات خود را وسیع کند و بعد از مدتی در کنار افزایش دامنه لغات و کاربرد آنها به آموختن مباحث دیگر زبان از قبیل قواعد دستوری و املاء لغات بپردازد .افزایش دامنه لغات علاوه بر آموختن معانی لغات و کاربرد آنها نحوه تلفظ صحیح آنها را نیز در بر میگیرد .بهترین و ساده ترین راه برای آموختن تلفظ صحیح لغات در یک زبان خارجی (البته سوای استفاده از یک مدرس ماهر )استفاده از نوارهای مکالمه ای است که به آن زبان وجود دارد.در برخورد با نوارهای مکالمه به روشهای مختلف میتوان عمل کرد شاید بهترین روش آن باشد که ابتدا حداقل ۳ بار به هر درس فقط گوش دهید بدون آنکه به کتاب مراجعه کنید . (البته اگر نوار شما کتابی هم دارد که معمولا همینطور است )تلفظ لغات جدیدی را که میشنوید چند بار تکرار کنید (البته در صورتیکه که مطمئن هستید درست شنیده اید)، پس از سه بار شنیدن هر درس مطمئنا مفهوم کلی درس را در خواهید یافت .در مرحله دوم ، کتاب را باز کنید و همزمان با گوش دادن به نوار ، متن نوشته شده را هم ببینید. چنانچه لغتی را به اشتباه شنیده‌اید حال با استفاده از متن درس تلفظ صحیح آنرا تکرار کنید. در مرحله سوم ، یکبار بدون استفاده از نوار، متن درس را بخوانید و معنی لغاتی را که نمیدانید در فرهنگ لغات بیابید .در مرحله چهارم :بدون استفاده از کتاب یکبار دیگر به نوار گوش دهید و میزان درک مطلب خود را بسنجید . اگر پس از خوب گوش دادن به نوار ، متن نوار را با صدای خود بر روی یک کاست ضبط کنید و سپس به صدای خود گوش کنید متوجه اشکالهای گفتاری خود میشوید و بهتر میتوانید آنها را برطرف کنید . بنابراین از این تمرین برای افزایش مهارت در گفتگو و قدرت درک شنیداری خود استفاده کنید.

فراگیری ساختار دستوری و املاء

همزمان با پیشرفت در زمینه افزایش واژگان بتدریج شروع به آشنا شدن با ساختار دستوری زبان مورد نظر بنمایید .در این زمینه توصیه میشود که ابتدا ساختارهای اساسی و پایه جملات را بیاموزید و با تمرین کافی بر آنها مسلط شوید.و بعد به سراغ یاد گرفتن نکات ریز دستوری مانند کاربرد حروف ربط و اضافه مختلف بروید .

برای آموختن املای لغات تا میتوانید تمرین کنید.املای لغاتی را که به نظرتان مشکل می آیند چندین بار بنویسید اگر ترتیب نوشتن حروف را در یک لغت فراموش میکنید و جابجا می‌نویسید، سعی کنید که به تدبیری این فراموشی و جابجایی را به حداقل برسانید به عنوان مثال اگر ترتیب نوشتن حروف e و a و u در لغت beautiful را فراموش میکنید ، شاید بد نباشد اگر این کلمه را به صورت «بی إ یوتیفول» چند بار تکرار کنید . تا حروف به صورت eau در خاطرتان بماند.آموختن تلفظ صحیح کلمات و آشنا بودن با صداهای مختلف در کلمات Phonetics در فرهنگ لغات نیز به شما کمک میکند که بتوانید املای لغاتی را که می شنوید حدس بزنید. فهرستهای کوتاهی از لغاتی که املای آنها را فراموش میکنید تهیه کنید و آنها را در جایی بگذارید که در معرض دید باشند و در طول روز مرتب آنها را ببینید قسمتهایی از هر لغت را که بیشتر در املای آن اشتباه می کنید با یک رنگ دیگر بنویسید تا توجه دیدتان بیشتر روی این قسمتها قرار بگیرد .

اگر واقعا تمایل دارید که یک زبان را بیاموزید باید با آن زبان فکر کنید ، صحبت کنید ، بنویسید ، بخوانید ، غذا بخورید و بخوابید .هر آنچه را که در طول یک روز به زبان مادریتان بیان میکنید تا جائی که می توانید به زبانی که می آموزید ، ترجمه کنید تنها در صورت استفاده روزانه و مداوم می توانید چطور به گستردن کردن دایره لغات و واژگان انگلیسی  دست یابیم. در غیر این صورت یادگیری شما ناقص و کوتاه مدت خواهد بود.

منبع : http://elmineh.ir

یادگیری گرامر

گرامر زبان انگلیسی: مشکلات، راه حل‌‌ها و نکته‌ها

گرامر زبان انگلیسی، بخش جدانشدنی زبان انگلیسی است.

در زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر، کلمات نقش اجزای زبان را بازی کرده و این گرامر است که کارش متصل کردن این اجزا به یکدیگر است.

با وجود اهمیت فراوان گرامر، گاهی اوقات اهمیتی که لازم است به یادگیری زبان انگلیسی داده نمی‌شود. از نظر بعضی افراد، یادگیری گرامر زبان انگلیسی خشک و کسل کننده است. بعضی دیگر هم فکر می‌کنند هدف اصلی رساندن منظور به طرف مقابل است و صحیح و استاندارد صحبت کردن اهمیت خاصی ندارد.

اگر هدف از یادگیری زبان انگلیسی همین باشد که هیچ! اما اگر به دنبال شرکت در آزمون های بین المللی مثل آیلتس یا تافل هستید، مطمئن باشید بدون آموزش گرامر زبان انگلیسی هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد!

 

بدیهی است که در یادگیری هر زبان، توجه به یک بُعد نتیجهٔ مطلوبی برای زبان‌آموز نخواهد داشت.

به نظر ما، ریشه مشکلات گرامری زبان آموزان در مدرسه است؛ در صورتی‌ که با رعایت چند از طرف دانش‌آموزان و معلمان، این مبحث می‌تواند ملکهٔ ذهن زبان آموزان شده و در یادگیری سایر مباحث زبان انگلیسی هم کمک‌کننده باشد. به همین خاطر در این مطلب سعی داریم نکاتی برای یادگیری و آموزش گرامر زبان انگلیسی در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید!

1- گرامر مهم است! خیلی مهم!

بعضی دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند از سؤالات گرامر در امتحانات زبان انگلیسی صرف‌نظر کنند. از نظر این دانش‌آموزان، یادگرفتن گرامر زبان انگلیسی، تأثیر چندانی در سایر مهارت‌های زبان انگلیسی ندارد؛ و همچنین به دلیل اینکه از بخش گرامر، سؤالات کمی در امتحانات درس زبان انگلیسی طرح می‌شود، می‌توان از نمرهٔ این بخش، چشم‌پوشی کرد.

 

گرامر زبان انگلیسی-1

 

اما، تأسف‌بارتر از نظر دانش‌آموزان در مورد گرامر، توصیهٔ آن دسته از معلمانی است که خودشان به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهند در هنگام امتحانات، زمان خود را برای مطالعهٔ بخش‌های گرامر زبان انگلیسی، صرف نکنند! نقص سیستم آموزشی مدارس ، آسیب جدی به تفکر، تلاش و آیندهٔ دانش‌آموزان وارد می‌کند. نتیجهٔ این سیستم، دانش‌آموزانی خواهد بود که تعدادی محدود کلمه یاد گرفته‌اند در صورتی‌ که ساخت جملات کلیشه‌ای و سادهٔ زبان انگلیسی را نیز بلد نیستند. شاید اصلی‌ترین دلیل اینکه همه ما سال‌ها در مدرسه زبان انگلیسی یاد می‌گیریم و بعد از آن تازه شروع به کلاس زبان رفتن می‌کنیم همین باشد.

لازم است اهمیت گرامر زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان تشریح شده و از آن‌ها خواسته شود تا تلاش خود را به‌طور موزون و هماهنگ در تمام بخش‌های زبان انگلیسی ادامه دهند. غیرممکن است زبان‌آموز تمام جملات زبان انگلیسی را حفظ کند و هرگز نیازی به ساخت جملهٔ جدید نداشته باشد. به همین خاطر است که آموزش گرامر زبان انگلیسی اهمیت بسیار زیادی در آموزش زبان انگلیسی دارد.

2- گرامر زبان انگلیسی هیچ ربطی به دستور زبان فارسی ندارد!

مقایسهٔ ساختار گرامر زبان انگلیسی با قواعد دستور زبان فارسی کاملاً اشتباه است. باکمی دقت در مباحث ابتدایی هر دستور زبان، متوجه خواهید شد تفاوت‌های اساسی در دستورهای دو زبان وجود دارد. ترتیب اجزای جمله، ترتیب صفات، زمان افعال، ترتیب و جایگاه قیدها در جمله و بسیاری مباحث دیگر، ازجمله تفاوت‌های اساسی دستور زبان فارسی و گرامر زبان انگلیسی است.

بنابراین چنانچه گرامر زبان انگلیسی را مطابق با روش دستور زبان فارسی، یاد بگیرید یا به کار ببرید، به‌ زودی دچار مشکل اساسی در زبان انگلیسی خواهید شد. آنچه واضح است تفاوت اصول دو زبان است. همانطور که زبان فارسی را بدون نیاز به دانستن زبان دیگری یاد گرفته‌اید، در یادگیری زبان انگلیسی هم انگلیسی فکر کنید و ذهن خود را درگیر زبان دیگری نکنید.

3- از یادگیری گرامر زبان انگلیسی نترسید!

روی سخن این پاراگراف با زبان‌آموزان و دانش‌آموزانی است که قصد دارند مانع گرامر را از جلوی راه خود حذف کنند. این را بدانید یکی از دلایل ترس از چیزی، عدم شناخت آن است. پس اگر نسبت به گرامر زبان انگلیسی، حالت تدافعی و احساس گریز دارید، به این دلیل است که شناختی از گرامر ندارید. مسلماً نگاه کردن به یک کوه هم از دور، فکر صعود را سخت جلوه می‌دهد، اما با قدم‌های ابتدایی در مسیر، خواهید دید که حتی کوه هم با قدم‌های کوچک، فتح می‌شود.

بنابراین سعی کنید با راهنمایی معلم خود و تلاش منظم، گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیرید. اولین موفقیت‌ها در مسیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی، موجب تغییر افکار منفی به مثبت می‌شود و در ادامهٔ مسیر، باعلاقه، اشتیاق و سرعت بیشتری پیش خواهید رفت.

4- کدامیک مهم‌تر است؟ واژگان یا گرامر؟

اغلب دانش‌آموزان پایهٔ هفتم یا زبان‌آموزانی که در جلسات اول آشنایی با زبان انگلیسی، با مباحث گرامری مواجه می‌شوند، دچار ترس و دلهره  می‌شوند. در روش‌های جدید تدریس زبان انگلیسی، آموزش گرامر زبان انگلیسی با چند جلسه‌ تاخیر شروع می‌شود.

گرامر زبان انگلیسی-2

ازاین‌رو در جلسات ابتدایی سعی بر این است جملات ساده‌ای همچون سلام و احوالپرسی و معرفی خود، آموزش داده شود. پس‌ازاینکه دانش‌آموزان توانایی یک مکالمهٔ کوتاه و ساده را به دست آوردند،‌ آمادگی ذهنی لازم را برای شروع مباحث گرامری خواهند داشت. برای مثال، دانش‌آموزان ابتدا کاربرد و معنی جمله “I am a student” را یاد می‌گیرند. سپس در مراحل بعدی با نحوه ساخت جمله آشنا می‌شوند.

5- به فرم و کاربرد دقت کنید.

برخی کتاب‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی، انواع جمله را از طریق فرمول‌ها آموزش می‌دهند. آموزش از طریق فرمول به این صورت است که یک فرمول کلی برای تمام جملات خبری و پرسشی گفته می‌شود. سپس با استفاده از همان فرمول، اجزای جملات، به ترتیب جایگذاری می‌شوند. به مثال زیر توجه کنید.

فرمول جمله خبری:

قید زمان + قید مکان + قید حالت + مفعول یا مسند + فعل + فاعل

مثال:

.Ali was in this restaurant last night

فرمول جملات سؤالی:

نوع اول: جملات سؤالی که جوابشان “بله” یا “نه” است:

? + قید زمان + قید مکان + قید حالت + مفعول + فعل اصلی + فاعل + فعل کمکی

مثال:

?Do you like tennis

نوع دوم: جملات سؤالی با Wh ها:

? + قید زمان + قید مکان + قید حالت + مفعول + فعل اصلی + فاعل + فعل کمکی + کلمهٔ پرسشی Wh

مثال:

?What sports do you like

فرمول‌های بالا، کامل‌ترین و کلی‌ترین فرمول‌های ساخت جمله‌های خبری و پرسشی هستند. بنا به مقتضیات جمله‌های خبری، ممکن است هرکدام از قیدها یا فعل کمکی، حذف شود. بدیهی است هر جمله‌ای متشکل از حداقل دو جزء فاعل و فعل است. در جمله‌های سؤالی با کلمات پرسشی نیز، آنچه مورد سؤال است حذف می‌شود.

هدف اصلی ما از مطرح کردن این مثال‌ها این بود که برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، باید روی فرم و کاربرد تمرکز کنید نه ترجمه.

6- روش تدریس فعل‌ها و زمان‌های گرامر زبان انگلیسی

همان‌طور که می‌دانید گرامر زبان انگلیسی شامل سه زمان اصلیِ گذشته، حال و آینده است که هرکدام از آن‌ها شامل زمان‌های فرعی دیگری نیز هستند. واضح است یادگیری تمام این زمان‌ها برای دانش‌آموزان و زبان‌آموزان مبتدی، بسیار سخت است؛ بنابراین لازم است ترتیب تدریس زمان‌ها، از آسان به سخت رعایت شود.

ترجیحاً ابتدا زمان‌های اصلی و به‌تدریج، زمان‌های فرعی به دانش‌آموزان تدریس شود. با این روش، دانش‌آموزان می‌توانند در طول یادگیری زمان‌های فرعی، از زمان‌های اصلی در جملات خود استفاده کنند تا به تسلط کامل در زمان‌های اصلی برسند.

یادگیری تدریجی زمان‌ها موجب می‌شود دانش‌آموزان فرصت کافی برای تمرین هر مبحث داشته باشند. با تمرین و تکرار هر مبحث، ذهن دانش‌آموزان آمادگی لازم برای یادگیری مبحث جدید و مرتبط را پیدا می‌کند.

7- تمرین کنید.

اگر قصد دارید مهارت قابل قبولی در گرامر زبان انگلیسی به دست آورید، باید در خارج کلاس نیز فعال باشید. هر مبحثی از گرامر زبان انگلیسی را که یاد می‌گیرید، حتماً تمرین کنید. بهترین تمرین برای مباحث مختلف گرامری، جمله‌سازی و نوشتن متن است. سعی کنید متن خود را بیش از یک پاراگراف ادامه دهید تا بتوانید در جملات مختلف، از آموخته‌های جدیدتان استفاده کنید.

8- تشابهات را یاد بگیرید. 

در گرامر زبان انگلیسی، برخی عناوین از شباهت ظاهری با یکدیگر برخوردارند. از مباحثی که شباهت بسیاری با یکدیگر دارند، ضمایر فاعلی و مفعولی است. به جدول زیر توجه کنید.

شخصضمایر فاعلیضمایر مفعولی
منIme
توyouyou
اوshe / he / ither / him / it
ماweus
شماyouyou
آن‌هاtheythem

 

همان‌طور که می‌بینید شباهت ضمیر فاعلی و مفعولی، ممکن است امکان خطا را برای زبان‌آموزان و دانش‌آموزان به وجود آورد؛ بنابراین تدریس این دو مبحث به‌صورت مقایسه‌ای می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. قبل از تدریس این مبحث، دانش‌آموز باید به مبحث فاعل، مفعول و ضمایر زبان فارسی کاملاً آشنا باشد.

9- یک کتاب گرامر خوب بخرید!

داشتن یک راهنمای گرامر زبان عمومی همیشه فکر خوبی است. کتاب‌های بسیاری با عناوین مختلف در کتاب‌فروشی‌ها پیدا می‌شوند که کارشان آموزش گرامر زبان انگلیسی است. اما ما همواره توصیه می‌کنیم برای این کار به منابع معتبر گرامر زبان انگلیسی مراجعه کنید.

کتاب‌هایی مانند کتاب  OXFORD PRACTICE GRAMMAR و Grammar in Use، English Grammar Digest و Communicate What You Mean از منابعی هستند که در این راه به شما کمک فراوانی خواهند کرد!

منبع : https://iran-europe.net

کتاب آیلتس

تافلو آیلتس از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که در سرتاسر جهان به رسمیت شناخته می‌شوند. برای اپلای کردن در بیشتر دانشگاه‌های دنیا نیاز به نمره خوب در یکی از این دو آزمون خواهید داشت. مدرک آیلتس و تافل برای کسب مجوز اشتغال و حتی مهاجرت هم مورد نیاز است. این سطح از اعتبار در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد آمادگی برای آیلتس و تافل زمان زیادی می‌برد. البته این مدت زمان به مهارت‎های زبانی شما و مهارت‌های مورد نیاز در هر آزمون بستگی دارد.

مهارت‌های مورد نیاز برای قبولی در آیلتس و تافل

این آزمون‌ها تمام مهارت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط موثر در فضای دانشگاهی شنیداری، خواندن، نوشتاری و گفتاری را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. گرامر و واژگان سطح دانشگاهی هم بخشی از این آزمون‌ها هستند.

اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشگاهی را دارید که تمام دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، باید تمام این مهارت‌ها را خوب یاد بگیرید.

خواندن

خواندنهمیشه بخش ساده تحصیل در دانشگاه محسوب می‌شود. اما وقتی صحبت از درک متون تخصصی در یک زمان محدود باشد، همین کار ساده چالش‌برانگیز می‌شود.

علاوه براین، تحصیل در رشته‌های مختلف مستلزم یادگیری لغات و اصطلاحات آن رشته در زبان انگلیسی است. این مرحله از یادگیری در زبان مادری هم دشوار است و اگر انگلیسی زبان دوم شما باشد، کارتان سخت‌تر هم می‌شود. برای اینکه بتوانید به سادگی متون دانشگاهی را درک کنید، باید از قبل مطالعه داشته باشید چون وقتی برای بررسی هر کلمه در دیکشنری نخواهید داشت. بنابراین باید دایره لغات‌تان را از قبل گسترش بدهید تا دشواری تحصیل در رشته مورد نظرتان بیشتر نشود.

آمادگی برای آیلتس و تافل مستلزم تمرکز روی همه مهارت های زبانی است

آمادگی برای آیلتس و تافل مستلزم تمرکز روی همه مهارت های زبانی است.

شنیداری و گفتاری

در دانشگاه باید در کلاس‌هایی شرکت کنید که تنها زبان مورد استفاده در آنها، زبان انگلیسی است. بنابراین باید چیزهایی که می‌شنوید را به خوبی درک کنید. ضمن اینکه باید بتوانید در بحث‌های کلاسی شرکت کنید. اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های بین‌المللی از ملیت‌های مختلف هستند و به همین خاطر باید بتوانید لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی را درک کنید.

ارتباط به زبان انگلیسی فقط به محیط دانشگاهی محدود نمی‌شود و مهارت‌های شنیداری و گفتاری شما باید آنقدر گسترده باشد که ارتباطات اجتماعی را هم تسهیل کند.

نوشتاری

نوشتن تکالیف و شرکت در آزمون‌های تشریحی یکی از بخش‌های اصلی تحصیلات دانشگاهی در کشورهای انگلیسی زبان است. برای شروع باید بتوانید پکیج اپلای در دانشگاه را آماده کنید، یک رزومه خوب بنویسید، تکالیف و مقالات‌تان را آماده کنید و … .

چرا در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت کنیم؟

تافل، آیلتس، TOEIC و آزمون‌های کمبریج همگی برای ارزیابی مهارت‌های زبانی شما طراحی شده‌اند. هر کدام از این آزمون‌ها یک سیستم امتیازدهی دارند که میزان تسلط شما به مهارت‌های زبانی را مشخص می‌کنند. به این ترتیب دانشگاه‌ها می‌توانند درباره میزان موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی انگلیسی زبان به نتایج این آزمون‌ها اعتماد کنند.

بیشتر دانشگاه‌ها به نمره کلی دو آزمون آیلتس و تافل توجه می‌کنند اما نمره‌های جداگانه هر مهارت هم مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر نمره داوطلب در یکی از مهارت‌ها نسبت به سایر نمره‌ها خیلی کمتر باشد، منجر به مشکل خواهد شد. همانطور که نمره خیلی خوب در یکی از مهارت‌ها نمی‌تواند نمره پایین سایر مهارت‌ها را کم‌اثر کند.

نمره مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه به مقطعی که در آن تحصیل خواهید کرد، بستگی دارد. مثلا نمره مورد نیاز برای قبولی در مقطع کارشناسی کمتر از نمره مورد نیاز مقطع کارشناسی ارشد است. دلیلش هم این است که در مقاطع تحصیلی بالاتر به دایره لغات گسترده‌تر و مهارت‌های نوشتاری و شنیداری بالاتری نیاز خواهید داشت. این نکته هم تاثیر زیادی در آمادگی برای آیلتس و تافل دارد.

نمره مورد نیاز در آزمون آیلتس و تافل به رتبه دانشگاه مورد نظرتان هم بستگی دارد. هرچه رتبه دانشگاه بهتر باشد، نمره مورد نیاز هم بیشتر بشود و در نتیجه باید زمان بیشتری را صرف آمادگی برای آیلتس و تافل کنید.

اگر سابقه تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی را داشته باشید، ممکن است برای تحصیل در مقاطع بالاتر دیگر به مدرک آیلتس یا تافل نیاز نداشته باشید. البته این یک قانون کلی نیست و هر دانشگاه سیاست‌های مخصوص خودش را در این زمینه دارد.

فرایند آمادگی برای آیلتس و تافل چگونه است؟

فرایند مطالعه و آمادگی برای آیلتس و تافل را می‌توانید به دو بخش تقسیم کنید: کسب مهارت‌های زبانی و آمادگی برای فرمت آزمونی که انتخاب کرده‌اید.

واضح است که تایید روی کسب مهارت‌های زبانی و آموزش کلی است که نیاز به مطالعه مداوم و چند ساله دارد. بعد از اینکه در زبان انگلیسی به سطح قابل قبولی رسیدید و تصمیم به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی گرفتید، می‌توانید تمرینات متمرکز بر آمادگی آزمون را شروع کنید. مدت زمان مورد نیاز آمادگی برای آزمون آیلتس و تافل هم با یکدیگر متفاوت است.

بسته به سطح تسلط بر زبان انگلیسی، این فرایند بین یک تا چند ماه طول خواهد کشید. بیشتر آزمون‌های زبان انگلیسی اعتبار دوساله دارند و بنابراین نباید برای شرکت در آزمون عجله کنید.

روش‎‌های آموزش زبان‌های خارجی بسیار متنوع هستند و تنوع روش‌های یادگیری هم بسیار بالاست. شما باید مناسب‌ترین روش یادگیری زبان برای خودتان را پیدا کنید و در مسیر آمادگی دقیق و مستمر مطالعه کنید.

بهترین روش یادگیری زبان برای بزرگسالان معمولا یک برنامه متعادل و ترکیبی از آموزش حرفه‌ای، خودآموزی و تمرین است. البته این روش یادگیری بیشتر روی آمادگی برای فرمت آزمون تمرکز دارد. در ادامه به سه بخش این روش آمادگی برای آیلتس و تافل می‌پردازیم.

آموزش حرفه‌ای

اگرچه تمام آزمون‌ها برای ارزیابی مهارت‌های زبانی یکسان طراحی شده‌اند اما این ارزیابی به روش‌ها‌ و فرمت‌های مختلف صورت می‌گیرد. بخش گفتاری آزمون آیلتس به صورت رو در رو با آزمونگر اجرا می‌شود اما در آزمون تافل iBT داوطلبان صدایشان را مقابل کامپیوتر ضبط می‌کنند و ارزیابی بعد از آن انجام می‌شود.

همه این‌ها دلایل کافی برای آموزش تحت نظر افرادی است که فرمت و روش‌های آزمون مورد نظر شما را بخوبی می‌شناسند. یک معلم می‌تواند به خوبی شما را با ساختار و نوع سوالات هر بخش، اشتباهات رایج، استراتژی‌های زمانبندی و تمرکز آشنا کند و به این ترتیب آمادگی برای آیلتس و تافل را چندین برابر ساده‌تر کند. مهمتر از همه اینکه این معلم کمبودهای احتمالی در مهارت‌های زبانی شما را شناسایی می‌کند، آنها را برطرف می‌کند و بر روند آمادگی برای آیلتس و تافل نظارت می‌کند. در نهایت هم با یک برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا در زمان مورد نظرتان به نمره دلخواه برسید.

آموزش حرفه‌ای بسته به اینکه طرفدار آموزش خصوصی یا گروهی باشید، بین یک تا سه ماه طول خواهد کشید.

آیلتس

خودآموزی

خودآموزی یکی از بخش‌های الزامی آمادگی برای آیلتس و تافل است. باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای تکالیف آموزش حرفه‌ای و دنبال کردن برنامه مطالعاتی‌تان داشته باشید. متخصصان آموزش زبان توصیه می‌کنند فرصت‌های مطالعاتی را در طول هفته پخش کنید و فقط آخر هفته را به مطالعه اختصاص ندهید. آموزش حرفه‌ای کار را بسیار ساده می‌کند اما بدون انجام تکالیف و خودآموزی فایده چندانی نخواهد داشت. استفاده از کتاب آیلتس مانند کتاب complete IELTS   و کتاب new headway plus بسیار اثر بخش خواهد بود. 

تمرین

آزمون‌های آزمایشی تاثیر زیادی در فرایند آمادگی دارند. از انواع مختلف سوالات شروع کنید، سپس سراغ آزمون‌های یک بخش بروید، آزمون کامل را بدون زمانبندی اجرا کنید و در نهایت هم شبیه‌سازی کامل آزمون را پیاده کنید. دقت کنید که باید از آزمون‌های آزمایشی به روز برای تمرین و آماده‌سازی استفاده کنید.

شرکت دوباره در آزمون آیلتس و تافل کاملا عادی است

ممکن است لازم باشد برای رسیدن به نمره آیلتس مورد نظرتان دو بار در آزمون شرکت کنید. معمولا آزمون اول با استرس زیادی همراه است که مانع از ارائه بهترین عملکرد داوطلبان می‌شود. در ضمن معمولا نمره داوطلبان در آزمون‌های تستی بیشتر از نمره آزمون واقعی می‌شود.

به همین خاطر باید قبل از شرکت در آزمون، وقت کافی صرف آمادگی برای آیلتس و تافل بکنید و اگر لازم شد دوباره در آزمون شرکت کنید. وقتی می‌خواهید برای بار دوم در آزمون شرکت کنید، زمان اعلام نتایج و نمره قبولی مورد تایید دانشگاه مورد نظرتان را در نظر بگیرید. اعلام نتایج آزمون‌های آیلتس و تافل معمولا یک ماه طول می‌کشد.

اگر قصد شرکت در آزمون‌های آیلتس و تافل را دارید، همین حالا فرایند آمادگی را شروع کنید و از قبل یک برنامه مطالعاتی با زمانبندی دقیق تهیه کنید.

منبع : https://payment24.ir

کتاب Super Minds Starter

هوش زبانی چیست؟

هوش کلامی (زبانی) یکی از ۹ هوش انسانی است که به فرد توانایی استفاده از زبان در صحبت کردن، خواندن و نوشتن را می بخشد. افرادی که هوش زبانی قوی دارند قادرند تا پیوسته از ذخایر وسیع کلمات خود بهره برده و با زیباسازی خلاقانه منحصر به فردی آن ها را در قالب جملاتی زیبا به سخن یا نوشته درآورند. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در دوره طلایی ۳ تا ۶ سال به کمک روش هایی که موجب شکوفایی هوش زبانی می گردد، مفیدتر از سایر سنین و روش ها می باشد.

ضرورت رشد هوش زبانی در سنین کودکی

۳ تا ۶ سال اول زندگی، زمانی که مغز در حال توسعه و بلوغ است، دوره طلایی و در عین حال فشرده ای برای کسب مهارت های کلامی (زبانی) است. این دوران که به دوره حیاتی ارتقاء مهارت کلامی (زبانی) در کودکان تعبیر شده، مغز مانند اسفنجی پر ظرفیت شروع به جذب مهارت های زبان می کند. اگر این دوره های طلایی بدون قرار گرفتن در معرض زبان طی شود، یادگیری بعدی آن سخت تر خواهد بود.

مقایسه توانایی یادگیری زبان در کودکی و بزرگسالی

کودکان قادرند همزمان دو تا ۵ زبان را به سرعت دریافت کنند. آنها بر خلاف نوجوانان و بزرگسالان، انگیزه درونی برای یادگیری ناگاهانه زبان انگلیسی یا زبان دوم را دارند. آنها بدون نیاز به اجبار یا الزام توانایی تقلید تلفظ و کار کردن بر روی قوانین سخن گفتن را دارند. در واقع کودکان هیچ تصوری از دشواری یادگیری صحبت به زبان انگلیسی ندارند تا به زمانی که این تصور توسط بزرگسالان برای آن ها ایجاد شود.

استفاده از کتابهای آموزش زبان انگلیسی مناسب کودکان مانند کتاب های سوپرمایند مفید خواهد بود. اولین جلد این کتاب ها کتاب Super Minds Starter و کتاب Super Minds 1 است که می تواند برای سطوح اولیه کودکان مفید باشد. 

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

اهمیت ذاتی زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و کاربرد آن در مسافرت، مهاجرت و تجارت خارجی امری مشخص و غیر قابل انکار است. با این حال نباید از موفقیت افرادی که توانسته اند از زبان انگلیسی در تحصیل و کار خود در کشورهای دیگر و یا حتی در کشور خودشان استفاده کنند چشم پوشی کرد. در واقع، دانستن زبان انگلیسی در هر موقعیت اجتماعی و مالی یک برگ شانس بدون قیمت برای کودک خواهند بود.

اهمیت آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

• کودکان می توانند زبان انگلیسی را به طور غریزی یاد بگیرند همان طور که زبان مادری را یاد گرفته اند. کودکانی كه زبان انگلیسی را به جای یادگیری آگاهانه- مانند نوجوانان و بزرگسالان- به طور غریزی و از طریق آموزش هوش زبانی کسب می کنند، علاوه بر تلفظ بهتر، به طور ناخودآگاه درک عمیق تری از ساختار زبان انگلیسی پیدا می کنند. 

• کودکان ظرفیت بسیار بالایی برای به یاد سپاری دارند. اگر یک آهنگ، شعر و یا حتی کلمه ای دلنشین و جذاب بشنوند، آن را به سرعت به یاد می سپارند - صرف نظر از این که به زبان مادریشان باشد یا زبان انگلیسی. دانش واژگان کودکان ممکن است با بزرگتر شدن تغییر کند، اما "درک" اینکه یک حرف اضافه یا حرف تعریف در یک جمله یا عبارت نیاز است استفاده شود یا نه دقیقا چیزی است که تنها در سن کودکی می تواند به طور ناخودآگاه در آن ها نهادینه شود. در بزرگسالی این توانایی باید به صورت آگاهانه و از طریق دروس آموزشی و تمرین بسیار کسب گردد. 

 بر اساس آخرین تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی، کودکان سن ۳ تا ۶ سال اساسا برای یادگیری زبان "برنامه ریزی شده" هستند. به این معنا که حتی اگر در معرض چندین زبان متفاوت قرار بگیرند مراکز مجزایی برای هر کدام از آن ها در مغز تشکیل می دهند. این مراکز زبانی در سنین بالاتر بسته می شوند! 

• کودکان همچنین دارای مهارت بالایی در تغییر زبان خود هستند. آن ها می توانند تفاوت زبان ها را پس از مدتی کوتاه درک کرده و برای ارتباط با هر فرد زبان مخصوص به او را به کار ببرند. دقیقا نظیر آن چه که خانواده های دو زبانه در ایران مانند ترکی، کردی و ... تجربه کرده اند. 

• کودکان زمان بیشتری برای جا دادن برنامه زبان انگلیسی در برنامه های روزانه شان دارند. در واقع ذهن کودکان هنوز با توده ای از اطلاعات و تکالیف اجباری رو به رو نیست. برنامه های آموزشی زبان انگلیسی طراحی شده برای آن ها می تواند به شکل غیر مستقیم و با بازی همراه باشد در صورتی که توسط معلمان واجد شرایط و بر اساس روش مناسب آموزش داده شود. در این صورت استرس و فشار آموزش زبان برای آن ها معنایی ندارد.

• یادگیری زبان دوم باعث رشد عقلی و خرد کودک می شود. علاوه بر این کودکانی که فرصت یادگیری زبان دومی مانند زبان انگلیسی را در سنین کم دارند، در طی زندگی خود موفق به یادگیری زبان های دیگر با استفاده از همان استراتژیهای یادگیری زبان مادری و دوم می شوند. در نتیحه یادگیری زبان های سوم، چهارم یا حتی بیشتر آسان تر از یادگیری زبان دوم می شود.

مقایسه روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان در روش سنتی و روش VIP

روش آموزش انگلیسی VIP

ویژگی های روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان به کمک روش تقویت هوش زبانی عبارتند از:

  • شیوه کاملا غیر مستقیم تدریس زبان انگلیسی به نحوی که کودک تنها با تقویت هوش زبانی آموزش می‌بیند و متوجه حضورش در کلاس انگلیسی نمی‌شود.
  • شیوه تدریس جذاب زبان انگلیسی همراه با بازی، فعالیت‌های پرتحرک شاد و اتفاقات غیرمنتظره لحظه‌ای به نحوی که کودک به طور ناخودآگاه شده درگیر یادگیری زبان انگلیسی شده و اشتیاق بالایی برای یادگیری و ادامه فعالیت آموزشی نشان می دهد.
  • شاد بودن، جدید بودن و جذابیت فوق العاده فعالیت های کلاسی برای کودکان در هر لحظه از آموزش که داشتن ساعات تفریح در بین ساعات آموزشی را حذف می کند.
  • مشارکت صد در صد مدرس زبان در تمام فعالیت های کلاسی همراه با کودکان و داشتن ارتباط بسیار نزدیک با آن ها که منجر به شکل‌گیری رابطه هم بازی بودن بین آن ها می‌شود.
  • تمرکز عمده روش آموزشی بر پرورش و تقویت مکالمه و شنیدار به عنوان دو توانایی اولیه و اصلی هر انسان در شروع آموزش زبان دوم همانند آنچه در زبان مادری رخ داده است.

روش های متداول آموزش انگلیسی

ویژگی های روش های سنتی آموزش انگلیسی به کودکان عبارتند از:

  • شیوه مستقیم و قدیمی تدریس زبان انگلیسی به نحوی که فعالیت‌های تکرارشونده آموزشی برای کودک کسل‌کننده شده و او را متوجه حضورش در کلاس انگلیسی می کند.
  • شیوه تدریس قدیمی زبان انگلیسی با استفاده از کتاب‌های آموزشی، نقاشی کردن، فیلم دیدن، فعالیت‌های هنری و ... که پس از مدتی برای کودک یکنواخت شده و باعث منحرف شدن تمرکز یادگیری او از آموزش در حین انجام این فعالیت‌ها می شود.
  • کسل کننده بودن روش های سنتی آموزش زبان انگلیسی که نیاز به داشتن ساعات تفریح و استراحت برای کودک را به منظور ادامه آموزش الزامی می کند.
  • مشارکت ضعیف مدرس زبان در روش سنتی موجب عدم ایجاد ارتباط صحیح مدرس و کودک در فرایند آموزش زبان می شود و در نتیجه موارد آموزش داده شده فراموش می شود.
  • تمرکز شیوه آموزش بر هر چهار توانایی های مکالمه، شنیدار، نوشتن و خواندن که مانع از یادگیری زبان به طور طبیعی شده و لطمه جدی به زیربنای یادگیری کودک وارد خواهد کرد.

منبع : http://vipenglishlanguage.com/

کتاب زبان کودکان

آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

چگونه کودکان خردسال از طریق بازی کردن زبان انگلیسی می آموزند ؟

آموزش زبان انگلیسی به بچه های پیش دبستانی برای معلم هایی که جدیدا به این سن از دانش آموزان آموزش میدهند، میتواند وحشتناک باشد.
بچه های خردسال ظرفیت توجه کمتری نسبت به بچه های بزرگتر و برگسالان دارند، و آنها همچنان در حال یادگیری زبان مادری خود هستند.
اما زمانیکه شما چند اصل اساسی را یاد بگیرید، آموزش به این دانش آموزان میتواند بسیار پر ارزش باشد.

english game - آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

آموزش زبان به کودکان همراه با بازی و اهمیت یادگیری فعالانه

یادگیری فعالانه به این معناست که بطور کامل بچه ها را درگیر فرایند یادگیری کنید.
برای دستیابی به این موضوع، ما باید محیطی را فراهم کنیم که برای تمام حواس آنها جذاب باشد که شامل دیداری، شنیداری، حرکتی و لمسی میشود.
فعالیت های یادگیری مناسب شامل مواردی همچون سرودها، آهنگ ها، شعر ها، رقص ها، بازی ها، کلیپ ها، و کارهای هنری و دستی میشوند.
برای مثال، زمانی که بچه ها لغت جدیدی را در کلاس یاد میگیرند، ممکن است در ابتدا :

  • لغت را بشنوند( در آهنگ یا سرود )
  • لغت را تکرار کنند( زمانیکه آهنگ میخوانند )
  • لغت را ببینند( اگر انها از قبل برای تشخیص حروف آماده باشند )
  • لغت را دنبال کنند
  • و سپس لغات را بوجود آورند ( زمانی که از آنها در مورد موضوعی سوال میشود یا در بازی هایی که نیاز به تولید یک لغت جدید است ).

kids game esl - آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

ترویج آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

بازی کردن یک بخش بسیار قابل توجهی از معنای زندگی برای کودکان در این مرحله از رشد میباشد.
از این رو، معلم ها باید یادگیری را بوسیله ی بازی کردن تا جای ممکن ترویج دهند.
بازی فلش کارت ها، رقابت ها، مسابقات، از جمله هیجان انگیزترین راه ها برای یادگیری کودکان هستند.
علاوه بر تشویق بر یادگیری فعالانه، به رشد مهارتهای اجتماعی نیز کمک میکنند.

تقویت خلاقیت و تصویر سازی کودکان از طریق آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

این بسیار مهم است که ما به دانش اموزان خردسال کمک میکنیم تا چیزی فراتر از تنها توانایی های زبانی را بیاموزند.
خلاقیت و تصویر سازی بخش هایی از فرایند یادگیری انهاست و این بخش ها را باید معلم ارتقاء دهد.
برای مثال، شما میتوانید با کمک دانش آموزان و بوسیله ی استفاده از پیشنهاد آنها، آهنگ های جدیدی را بسازید.
هنر و حرفه های دستی نیز فرصت مناسبی را برای استفاده از خلاقیت و تصویر سازی کودکان فراهم میکنند.
اما نباید بر تکرار یک مدل دستی که اماده کرده ایم، اصرار کنیم.
در عوض، به انها اجازه دهیم تا فراتر روند و از ایده های خودشان استفاده کنند.

zaban koodak - آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

رشد مهارتهای اجتماعی کودکان با آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

رشد مهارت های اجتماعی نیز در این مرحله از یادگیری بسیار مهم است.
بچه ها نیاز دارند تا اجتماعی شدن با یکدیگر را یاد بگیرند و برخی از ارزش های مهم نظیر احترام و اشتراک را بکار ببرند.
این امر ضروریست تا معلم توضیح دهد که چرا همچین ارزش هایی بسیار مهم اند
و سپس دائما زمانیکه در کلاس ضدیتی بوجود می آید، اهمیت آن ارزش ها را یادآور شود.

game - آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

شش نکته مهم برای معلم هایی که در آموزش زبان به کودکان همراه با بازی به این محدوده سنی، مبتدی هستند.

  1. از روز اول، مجموعه ای از قوانین را برای کلاس تعیین کنید.
    این امر موجب میشود تا بتوانید رفتار ها را در کلاس کنترل کنید.
    مرتبا این قوانین را برای آنها بازگو کنید.
  2. از روشهایی استفاده کنید تا کلاس را سازماندهی کنید.
    در این محدوده سنی، نیاز است تا قبل از اینکه فعالیت ها شروع شوند، بچه ها بدانند که باید چه کار کنند.
    خاطر داشته باشید که آموزش ها باید صریح و مستقیم باشند و فعالیت ها نیز از قبل نشان داده شوند.
  3. زمانی که در کلاس تنش پیش می آید، وحشت زده نشوید.
    خودتان را بی خیال جلوه دهید و به دانش اموز طوری نزدیک شوید که هم قد او شوید و ارتباط چشمی برقرار کنید.
    با صدای آرام با آنها صحبت کنید.
  4. در مورد فعالیتهایی که انها باید در ان شرکت کنند، از خود جدیت نشان دهید.
    همچنین، خودتان نیز بخشی از فعالیت ها باشید.
  5. مجموعه ای از اهنگها، سروده ها و بازی های سریع را همراه خود داشته باشید تا توجه انها را جلب کنید.
  6. از یک کتاب زبان کودک مفید استفاده کنید. 
    شما میتوانید از انها در بسیاری از لحظات کلاس برای تغییر از یک فعالیت به فعالیتی دیگر استفاده کنید.

منبع : https://pouyaandish.com